Välkommen, Besökare
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Vår son får bara potatismos på förskolan !!
(1 användare i forumet) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Vår son får bara potatismos på förskolan !!

Vår son får bara potatismos på förskolan !! 2 år, 11 månader sedan #493

• Smurfen
  • Fresh Boarder
Hej !

Vår 3 åriga son har PKU och går på förskola, det har gått bra med maten såhär långt men de 2 senaste månaderna får han bara potatismos till lunch där.
Jag har frågat personalen varför han bara får det och svaret var att det är lättast så för då äter vår son upp maten.
Hemma ger vi han varieradkost och han äter till nästintill all mat vi gör hemma.

Tankar, tips och egna erfarenheter av förskolematen tas tacksamt emot.

Svar: Vår son får bara potatismos på förskolan !! 2 år, 10 månader sedan #494

• Maria
  • Fresh Boarder
Hej,

Vi har matdagbok på förskolan där köket (maten lagas inte på plats) skriver vad som tillagats och sedan fyller personalen på förskolan i vad han har ätit, personalen på avdelningen sköter dessutom proeinersättningen vid lunchen. Detta fungerar bra för oss. Köket har PKU-kokboken och vi lämnar in pasta och ris. Lågproteinmix och rismjölk mm köper de in själva.

När vår son började (han är 5 år nu) hade vi möte med köket och jag för att hjälpa dem i början så gjorde jag en lunchmeny för några veckor som motsvarade vad de andra barnen åt. Därefter har de skött det själva. Har det varit några tveksamheter angående maten så har vi ringt direkt och det har rättats till. Vi har beslutat vad han skall ha för protein och detta väger köket upp, övrig mat är fri.

Många barn har specialkost och alla har rätt att äta varierat. Jag tror inte att de tvingar övriga med specialkost att bara äta potatismos. Kolla upp vad som gäller där ni bor. I Göteborg gäller följande som man kan hänvisa till: goteborg.se/wps/portal/invanare/forskola...hem/mat-i-forskolan/!ut/p/b1/04_Sj9Q1MzM1MDey1I_Qj8pLLMtMTyzJzM9LzAHxo8ziAwy9Ai2cDB0N_N0t3Qw8Q7wD3Py8fdxdDAyACiKBCgxwAEcDQvr9PPJzU_Vzo3IsAF0jYaw!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/#

Vill ni att er son skall ha varierad kost på förskolan så kräv det och stå på er!
  • Sida:
  • 1
Sidan skapad på 0.14 sekunder